10‏/7‏/2011 | By: a7md

سامبو الهلالي!


الاسم محمد جاد، السن 26 سنه .. اللقب بلطجي .. الحقيقه بطل من ابطال الثورة
محمد من منطقة الشرابية و مشهور باسم "سامبو"

ليه سامبو بطل؟
يوم 28 يونيو سامبو عرف ان الأمن المركزي بيهاجم الثوار في التحرير، جاب اصحابه و جه عشان يدافع عن المتظاهرين من ناحية الفلكي و ساعد في منع البلطجيه و الامن المركزي انهم يهاجموا الناس.
في وقت قريب من الفجر حاول ضابط ومع عساكر مهاجمة الفلكي من خلال الشوارع الضيقه بس اتمسكوا و اضربوا و اتاخد منهم السلاح و الملابس و الخوذ و كان معاهم بندقيه غاز و دي اللي ظاهره في الصورة .. الشباب محدش فيهم يعرف يستعمل البندقيه بس سامبو بسبب تجنيده كان عارف و ساعد المتظاهرين في صد العدوان من الامن المركزي.
من خلال المخبرين قدروا يعرفوا سامبو و دلوقتي تم اتهامه بانه اعتدى على جندى امن مركزي و استولى على سلاحه و حصل على 15 يوم سجن تمهيدا لمحاكمه عسكريه.
سامبو زيه زي ابطال كتيره من المناطق الشعبيه نتعالى عليهم و بنقول عليهم بلطجيه بسبب تدني ذوقهم في اللبس أو المعيشه، سامبو و اللي زيه ساعدوا المتظاهرين في صد العدوان على الثوار في التحرير اللي كانوا مش بيستحملوا تأثير قنابل الغاز الجديد لكن سامبو و امثاله كان بيقدروا و كان بينقضوا على الأمن. و اهالينا عملونا الخوف منهم و النظام علمنا نخاف منهم و نقول عليهم بلطجيه و منراعيش ظروف معيشتهم .. في الثورة لما كنت بشوف حد منهم كنت ببقى ماشي مقلق بس بعد يوم 28 عرفت دورهم و عرفت ان بسبب عزيمتهم و عنفهم قدرنا بعد كده نقدر نعمل مليونية في الشارع من غير خوف من الشرطة و الامن.


في بداية الثورة عندما تم اغلاق التحرير بجنود كتير من الامن المركزي ناس شبه سامبو من الشرابيه و بولاق و الالتراس هما اللي عرفوا يفتحوه، من غيرهم مكناش هنعرف نعتصم في التحرير .. من غيرهم كان صعب تكون في ثورة او عصيان في الشارع لأنه في الاول و في الآخر الشباب الرغم من عزيمتهم و حبهم للبلد معندهمش خبرة في التعامل مع عنف الأمن المركزي أو فتح ثغرات فيه تكون محتاجه عنف زي شباب المناطق الشعبيه و الألتراس.
سامبو زيه زي الابطال الشعبيين الزير سالم او او زيد الهلالي  .. بس للأسف ناسيين دورهم و بنتنكر ليهم و نتعالى عليهم و هو محتاج دعمنا ضد محاكمته عسكريا تحت مظلة "ضد الأحكام العسكريه للمدنيين" 
أنا أدعم الافراج عن سامبو بمحاولة التدوين عنه و نشر قصته و التظاهر ان استطعت، سامبو جزء  "لا للمحاكمات العسكريه للمدنين"

تحديث: قضت المحكمة العسكرية بحبس سامبو 5 سنين بالرغم من جلبه لشهور يثبتون صحة قوله انه اراد تسليم السلاح المتهم بحيازته لخادم المسجد

0 comments:

إرسال تعليق